Havsöringstur med Magnus 09-05-27

09.15 skulle vi träffas i Frånö båthamn. Magnus skulle hämta mig med sin nya båt. Allt gick enligt planerna och 09.20 satt vi i båten på och var äntligen på väg!  Jag hade planerat så bra inför den här dagen!  Matsäcken var packad för en heldag, fiskegrejjerna var genomgågna, kläder fanns med för alla väder. Kanon!

Vi hinner åka 2min då vi plötsligt kommer på att jag skulle ju ta med mig en dunk bensin att ha i reserv.
Givetvis så stod dunken hemma i garaget helt tom. Bra Daniel! 
Magnus kör i land mig, jag springer upp till bilen och åker i full fart hem till garaget. Efter det så får bilen bekänna färg in till macken!
10 minuter senare är jag tillbaka i båthamnen igen och givetvis så har dunken stått och läkt bensin i famsätet på bilen så nu behövs ingen ny doftgran längre, och när jag öppnar dörren så slår en lukt av brända bromsar och en allt för varm motor emot mig!

Väl framme börjar vi fiska. Magnus tror på en liten vobbler idag. Jag vågar inte ta nått annat eftersom  Magnus av någon anledning ALLTID brukar få störst och flest. Jag härmar Magnus och sätter på en ca 6 cm stor vobbler i öringsfärg.
Jag är först i med vobblern och hinner vara i nån minut innan Magnus får ordning på grejorna. Efter en kort stund gör Magnus mothugg...... detta är inte sant tänker jag...det börjar som man är van.... Som "tur" är så är det bara en fin liten
abborre som får gå tillbaka. Nån minut senare smäller det igen för Magnus. Abborre nr 2 landas i båten.



Sen så händer det inte så mycket mer, det börjar blåsa nått otroligt och blir svårfiskat. Det börjar regna och vi börjar bli frusna, så vi går i land, äter lite mat och tar en snabb march uppför en brant nipa att vi får upp kroppsvärmen igen.

Varma och mätta fortsätter vi fisket. Efter en stund så får jag min första känning, en liten blank öring som får gå tillbaka

     

Efter ytterigare nån timme, så får jag på en pigg gädda runt 3 kg, sen så händer det absolut inget mer och vi beslutar oss för att åka hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0